Safari - Lake Manyara, Serengeti, Ngorongoro crater

Borjade torsdagen med att aka tidigt fran Usa. Borjade med att aka till Lake Manyara. Ett stort typ skogsomrade runt en sjo. Fick se omkring tusen babianer, lite sebror, en giraff pa valddigt nara hall och 'tree climbing lions'. Lejonen var sma som satt uppe i ett stort trad, vi blev helt hysteriska, da vi inte visste vad vi skulle fa se de kommande dagarna. Bilen vi akte i hade oppet tak utan skydd sa axlarna och harbotten madde sadar efter en dag i stekande sol.
Lunch fick vi i sma boxar, inte sa javla gott maste jag saga. Middagen daremot var sjukt god. Vi campade pa en ganska stor turist camping dar det fanns pool och grejer. Till middag blev det purjoloksoppa, fisk och potatis och avokadosallad. Efter att ha atit typ ris, afrikanska pankakor och gryta varje dag till lunch och middag i tva veckor kan ni forsta att detta var heaven.
I taltet sov vi tre stycken. Jag sov dock ingenting forsta natten da det var varmt och jatte mycket ljud fran folk utanfor.

Andra dagen begav vi oss mot Serengeti. Akte forbi Ngorongoro, dit vi skulle sista dagen, innan vi kom till Serengeti och besokte en maasai by. Var bade valdigt coolt och valdigt skrammande. Dom gjorde nagon slags dans for oss nar vi kom, vi blev bjudna att vara med men alla var livradda. Sedan fick vi ga in och se hur dom bodde. Vi fick ga in tva och tva med en egen maasai i deras hydda sa fick han beratta en massa. Hyddorna var inte storre an mitt rum hemma, med typ 1.40m i takhojd. Dar skulle dom bo 8 pers i tva sangar och lagade aven mat. Dom lagade mjolk, kott och blod. BLOD. Sjukt. Och det luktade jatte illa. Vi besokte sedan toaletten och jag holl fullstandigt pa att spy. Jag ska visa kort sa kommer ni forsta.. Innan vi akte darifran kopte jag ett halsband och ett armband av dom, tankte att dom kanske behover lite pengar for att kunna forbattra sin standard..... Kan saga att lukten aven satt kvar, antingen bara i vara nasor, eller sa fastnade det i kladerna for resten va resan.

Kom sedan fram till var campsite i serengeti. Dar borjade vi med att kaka lunch och sedan gav vi oss ut pa savannen. Har fick vi se lejon igen. Fullvuxna den har gangen. Vi fick aven se hur det dar med blommor och bin fungerar i djurens varld. Tva ganger tom. Nar vi var sa upptagna med att titta pa dom lejonen som hade fullt upp sa guiden att det sitter en hona till hoger ocksa. Typ tre meter fran bilen! ingen hade sett henne... Vi stannade ganska lange for att titta pa lejonen innan vi akte vidare. Fick se tusen sebror, gaseller och gnuer. Sjukt ointressant. Nar det sedan borjade bli morkt och vi skulle aka hem mottes vi av cs tio andra safari bilar vid ett stalle. Det var namligen en leopard som knallade runt med sina tva ungar. Hon gick en bit fran vagkanten langs vagen sa vi akte brevid ett tag och sag ungarna skutta omkring. Sa guiden gjorde det han hade lovat oss, visade oss en smidig leopard.
Tillbaka pa var campsite fick vi nu satta upp talten sjalva, det gick sadar. Men tillslut stod det ocksa upp. Da hade vi ocksa tid att titta pa solnedgangen bortom savannen. Sjukt fint. Kanon middag igen med soppa till forratt och aven vin till maten.
Nar vi vaknade pa morgonen fick vi reda pa att det hade vandrat omkring giraffer omkring vara talt. Tjejerna i taltet brevid oss hade sett fyra langa ben precis utanfor som stod vid traden. Men det var tydligen helt normalt enligt guiderna.

Tredje dagen akte vi ut pa morgon safari kl 06.00. Fick se solen ga upp over serengeti. Fick aven denna dag se annu mer lejon, annu narmare! dock inga som parade sig.. Pa eftermiddagen fortsatte vi sedan mot Ngorongoro dar vi skulle sova sista natten. Pa vagen sag vi lite zebror, gnuer och elefanter som vanligt. Vardagsmat.
Campingplatsen var den absolut finaste hittills. Var uppepa ett berg typ, pa kanten av Ngorongoro crater, en gammal uttorkad vulkan som nu ar som en stor skal dar alla djuren bor.
Fick aven se solnedgangen over det. Precis innan middagen kom det en elefant och halsade pa, han ville ha vatten fran tanken som fanns. Vi skulle aven vara beredda pa att elefanterna aven kunde komma under natten for att dricka. Mitt ute i djungeln kan man alltsa saga att vi bodde.
Denna kvall var ju den sista, sa vi hade laddat upp med lite smirnoff. Vin till maten och sen en ganska sen kvall med safariguiderna. Fick aven se hyenor springa omkring runt vara talt under natten. Sjalvklart blev man ju da kissnodig och behovde ga utanfor taltet. Har aldrig sprungit sa fort i hela mitt liv.

Akte ut pa morgon safari igen. Fick se valdigt manga savanndjur igen, men denna gang aven bufflar, flodhastar, noshorningar pa langt hall och det kanske haftigaste pa hela resan  - Geparder! Det var tva stycken som knallade upp pa den enda klippan i hela kratern, ca 60 meter fran vagen. Hur coolt som helst.
Det var det sista som hande, sedan blev det en fyra timmars resa tillbaka till Arusha och Usa.

Allt som allt fick vi alltsa se lejon, zebror, gaseller, elefanter, giraffer, leoparder, geparder, vattenbufflar, flodhastar, noshorningar, vildsvin.. Typ allt som finns. Vi hade nog ganska tur..